De OV-chipkaart is een elektronische betaalpas met nfc-chip (tot eind 2008 RFID-chip) voor het openbaar vervoer in Nederland.

Kinderen jonger dan 4 jaar kunnen kosteloos meereizen en hebben hierdoor geen OV-chipkaart nodig.

Korte geschiedenis

Vanaf 1980 werden al diverse proeven gedaan met elektronische betaalsystemen in het Nederlandse openbaar vervoer.

De meest in het oog springende proeven waren die met de Magneetkaart van Siemens en de Tripperpas.

De ontwikkeling van het OV-chipkaartsysteem begon in oktober 2001 met de oprichting van Trans Link Systems.

Om ervaring op te doen ging de Nederlandse Spoorwegen al in 1999 op werkbezoek in Hongkong, waar twee jaar eerder de Octopus card was ingevoerd.

Hierop is het systeem dat in Nederland wordt gebruikt grotendeels gebaseerd.

In 2002 werden voor het eerst poortjes getest bij de RET in Rotterdam met de tournicard en in 2003 deed de NS testen met poortjes op de Hoekse Lijn.

Het duurde nog tot 2012 voordat het systeem landelijk was geïmplementeerd.

Reizen op saldo bij de NS

Bij de Nederlandse Spoorwegen kan pas op saldo gereisd worden wanneer de OV-chipkaart minimaal één keer bij een NS-kaartautomaat met saldo is opgeladen.

Dit is nodig om de klasse in te stellen (eerste of tweede klas).

Wanneer er al voldoende saldo op de kaart staat, dan kan men via de knop "Laden overige producten" en "Reizen op saldo zonder NS abonnement" alsnog de kaart geschikt maken voor reizen op saldo met de NS.

Wilt u nog een video zien?

https://www.youtube.com/watch?v=k87MCXQ_k_o